Beleggingsvisie 2020 6 minuten

Om de grootste te worden of groot te blijven, moeten bedrijven continu investeren. Kijk maar naar bedrijven als Amazon de afgelopen tien jaar, of naar wat er gebeurt als je niet investeert (Kraft Heinz). In sommige sectoren dwingt nieuwe wet- en regelgeving tot het doen van grote investeringen, zoals in de nuts- en automobielsector.

Groot worden, groot blijven: continu investeren is noodzaak

Geschreven door:
Cor Blankestijn, Eric de Graaf, Jan Kleipool, Mike Mulders en David Wolters. Eindredactie: Jacco de Winter
Groot worden, groot blijven: continu investeren is noodzaak

Waarom is blijven investeren zo belangrijk? (video)

Waarom is blijven investeren zo belangrijk? (video)

Groei boven winstgevendheid

Amazon (+1616% over de periode 31-12-2009 t/m 31-10-2019, total return in euro) is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat klein is begonnen en inmiddels een enorm sterke marktpositie heeft. Begonnen in 1994 als online boekwinkel, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot de grootste detailhandelaar ter wereld. Amazon geeft (omzet)groei meestal voorrang boven winstgevendheid en daartoe investeert het veel. Recent is Amazon begonnen met 24-uursbezorging voor zijn trouwste klanten, de Amazon Prime-leden. Hiervoor moeten bij veel grotere steden extra magazijnen worden gebouwd om goederen op te slaan en te distribueren. Ook moet er extra worden geïnvesteerd in personeel, nu al ongeveer 750.000 mensen, en transportmiddelen. Amazon zag zijn bedrijfskosten in het derde kwartaal dan ook oplopen tot maar liefst $66 miljard, op een omzet van $70 miljard.

Opschudding van het retail-landschap…

Deze enorme groei en drang om de grootste te worden in tal van bestaande markten heeft Amazon ook veel kritiek opgeleverd. Door deze zogenoemde Amazonificatie hebben veel detailhandelsketens de afgelopen jaren het loodje gelegd en liggen sommige winkelstraten er tegenwoordig desolaat bij. Veel bedrijven die te laat inzagen dat ze moesten investeren in hun online-aanwezigheid, zijn verdwenen of hebben moeite het hoofd boven water te houden. Voorbeelden uit die laatste categorie zijn Ceconomy (-57%), het moederbedrijf van Mediamarkt, en het Britse Marks & Spencer (-25%). Ook deze, net als de volgende in dit artikel vermelde beursrendementen, zijn berekend over de periode 31-12-2009 t/m 31-10-2019, en zijn ‘total return’ (dus met volledig herbelegde dividenden) in euro.

Amazon

… heeft ook grote invloed op vastgoedsector

Vastgoedbedrijven die veel winkelvastgoed in hun portefeuille hebben, voelden de pijn van de verschuiving van fysieke naar webwinkels. Unibail-Rodamco-Westfield (+66%) bijvoorbeeld, dat het afgelopen decennium duidelijk is achtergebleven. Maar er zijn ook vastgoedbedrijven die juist sterk hebben geprofiteerd van deze ontwikkeling. Bedrijven met vastgoedportefeuilles met distributiecentra voor de online winkels en met datacenters voor alle servers voor cloudopslag , hebben het uitstekend gedaan. Voorbeelden hiervan zijn Prologis (+511%) en Digital Realty (+393%).

Waar bedrijven en consumenten in het verleden hun data, software en andere bestanden zelf opsloegen op een server of harde schijf, besteden zij dit tegenwoordig uit aan gespecialiseerde bedrijven. Vooral door de enorme toename van de hoeveelheid data worden deze nu opgeslagen in de ‘cloud’, oftewel op een server van een aanbieder van clouddiensten. Bedrijven die hierin de afgelopen jaren een sterke positie hebben opgebouwd zijn onder andere Microsoft, Alphabet (het moederbedrijf van Google) Alibaba, en, jawel, Amazon.

Wie kan Amazon nog aan?

Het kost concurrenten heel veel moeite om Amazon naar de kroon te steken. Door de sterke marktpositie en de enorme investeringen die Amazon doet om het zijn klanten naar de zin te maken, is het zeer de vraag of er in de komende jaren een bedrijf opstaat dat serieus de strijd aan kan gaan. Behalve in online retail (winkelverkoop) heeft Amazon de afgelopen jaren namelijk ook flink geïnvesteerd in andere veelbelovende activiteiten. Met Amazon Web Services is het bedrijf succesvol op het gebied van cloudopslag en data-analyse. Met de streamingdienst Amazon Prime Video concurreert het met onder andere Netflix.

Streaming media zijn media (video, audio) die rechtstreeks via het internet worden geleverd. Dit proces wordt streamen genoemd. Tijdens het streamen wordt continu een gedeelte van de data in een buffer geplaatst, waardoor de ontvangen media direct zonder haperingen kunnen worden afgespeeld, zonder dat een bestand eerst geheel gedownload hoeft te worden. De bekendste voorbeelden van streamingdiensten in Nederland zijn Netflix en Spotify.

Streaming: de nieuwe videotheek

Wie denkt dat het aandeel Amazon de afgelopen tien jaar sterk is gestegen, gaat voorbij aan Netflix (+4596%). Dit bedrijf heeft inmiddels wereldwijd ongeveer 160 miljoen betalende abonnees op zijn streamingdienst en heeft sinds zijn opkomst menig videotheek de deuren zien sluiten. Het bedrijf is hard gegroeid door continu te investeren in zijn streamingplatform en het aanbieden van aantrekkelijke films en series (de ‘content’). De laatste jaren produceert Netflix steeds meer eigen content: Netflix Originals. In 2018 gaf het ruim $8 mld uit aan programmering. Het bedrijf ziet in dat het aanbieden van sterke eigen producties belangrijk is om aantrekkelijk te blijven voor zijn kijkers. Daarin schuilt ook het grootste risico voor Netflix.

Netflix

Concurrentie neemt sterk toe

Netflix krijgt namelijk in toenemende mate concurrentie van bedrijven die ook over sterke content beschikken. Het beste voorbeeld daarvan is Disney (+491%). Met de eigen Disneyfilms en -series en populaire namen als Pixar en Marvel gaat het entertainmentconcern de strijd aan met Netflix. Behalve in content heeft Disney de afgelopen jaren ook flink geïnvesteerd in overnames van mediabedrijven als Fox en ESPN en het streamingplatform Hulu. Met de introductie van Disney+ en ESPN+ gaat het de komende jaren de concurrentie aan met Netflix, dat vanzelfsprekend niet langer Disney-content mag aanbieden. Ook Amazon is met Amazon Prime Video een geduchte speler in deze tak van sport.

Het maandelijks betalen voor een (streaming)dienst via een abonnement blijft naar verwachting de komende jaren stevig doorgroeien. Maar of Netflix over pakweg vijf jaar nog steeds de meest succesvolle streamingdienst is, is in onze ogen zeer de vraag. De concurrentie van grote bedrijven met ‘diepe zakken’ is groot.

Disney-PLUS

Digitalisering en verduurzaming hebben grote invloed op economie

Bovenstaande ontwikkelingen kunnen we scharen onder de noemer ‘digitalisering’, dat de economie de afgelopen decennia een wezenlijk ander gezicht heeft gegeven, en dat zal blijven doen. Een ander thema met een grote invloed op de maatschappij en wereldeconomie, en dat vele raakvlakken heeft met digitalisering, is duurzaamheid.

Digitalisering

Forse investeringen in duurzame energieopwekking

Om de doelstellingen van het Parijs-akkoord te kunnen realiseren, moet er fors in duurzame opwekking van energie geïnvesteerd worden. De veranderende energiemarkt dwingt nutsbedrijven om hun strategie te herzien en zich te specialiseren. Sommige zullen zich gaan richten op de productie, andere op de transmissie (transport) en distributie (levering aan gebruikers) van energie. Ook zullen olie- en gasbedrijven meer en meer deze markt betreden. Het aanbod van energie zal bovendien wisselvalliger worden, naarmate we afhankelijker worden van duurzame energiebronnen. Dit betekent dat er bij de transmissie fors geïnvesteerd moet worden in zogenoemde smart grids. Dit zijn digitaal gestuurde energienetwerken waaraan gebruikers ook (zelf opgewekte) energie kunnen toevoegen en die op een slimme manier inspelen op de veranderende vraag en aanbod van energie op het netwerk.

Grote uitdagingen voor autosector

Een andere sector die met verschillende aspecten van de energietransitie naar duurzame bronnen wordt geconfronteerd, zijn de autofabrikanten. De verkopen van door fossiele brandstoffen aangedreven auto’s staan al enige tijd onder druk door strengere uitstootregels. Tegelijkertijd moeten de fabrikanten fors investeren in elektrische aandrijving. Door Europese wetgeving die in 2021 ingaat en de uitstoot van CO2 fors omlaag moet brengen, staan autobouwers voor de keuze om óf forse boetes te betalen óf jaarlijks vele miljarden euro’s te investeren in de elektrificatie van de auto. De grote autofabrikanten hebben bovendien met Tesla een geduchte concurrent op het gebied van elektrisch autorijden.

De komende jaren zal blijken wie als winnaar uit de bus komt: voorloper Tesla, dat technologisch gezien een grote voorsprong heeft maar wel met grote aanloopverliezen en schulden kampt, of de traditionele autofabrikanten als Volkswagen, BMW en Daimler (Mercedes), die al over de schaalgrootte, productiefaciliteiten en distributienetwerken beschikken om op grote schaal auto’s te verkopen en te onderhouden.

Op de iets langere termijn verwachten we dat ook ‘autonomous driving’ (zelfrijdende auto’s) meer voet aan de grond zal krijgen. Hierin krijgen autobouwers concurrentie van technologiebedrijven als Alphabet (Google), die hierin veel investeren. Tot slot komt ook concurrentie uit de hoek van de platformeconomie. Uber is hiervan het bekendste voorbeeld, maar ook autodeelplatforms als Greenwheels en SnappCar winnen aan populariteit.

Autosector

Meer lezen?

Back to the Future
1 / 5

Beleggingsvisie 2020

Back to the Future

AEX: neerwaartse risico’s blijven groot
2 / 5

Technische analyse

AEX nog steeds bezig met top

Duurzaamheid raakt elke belegger
3 / 5

Duurzaamheid

Duurzaamheid raakt iedereen

Groot worden, groot blijven: continu investeren is noodzaak
4 / 5

Beleggingsvisie 2020

Bedrijven moeten blijven investeren

Waar kunnen we nog groei verwachten?
5 / 5

Beleggingsvisie 2020

Waar kunnen we nog groei verwachten?