Ontwikkeling snel internet en aanbod content stimuleren elkaars verbruik

Metroreizigers verdiept in hun smartphones tijdens hun reis in Seoul, Zuid-Korea. De technologische verbeteringen en het groeiende aanbod van hoogwaardig amusement en informatie (‘content’) stimuleren elkaars verbruik.

gelezen
Telecommunicatie

Gemengde signalen uit de telecomsector

Jenny Overman
beleggingsanalist
Concurrentie op prijs zet de winsten van gevestigde spelers onder druk. Ondertussen blijven investeringen nodig om het groeiende dataverbruik mogelijk te maken.



Convergentie en verzadiging zorgen voor prijsoorlog
De verschillen tussen de netwerken van mobiele aanbieders nemen steeds verder af, net als de bereidheid van consumenten om veel te betalen voor mobiele data. In verschillende landen kunnen consumenten nu ‘onbeperkt’ data gebruiken voor een vaste prijs. Het wordt dus lastiger voor aanbieders om zich te onderscheiden van de concurrentie. Nieuwe toetreders van buiten de markt, zoals Amazon in Duitsland en mediabedrijf Comcast in de Verenigde Staten (VS), zien mobiele data als toevoeging op hun bestaande diensten. Ook dat resulteert in prijsdruk voor de gevestigde marktpartijen. In Europa zijn nog aanzienlijke prijsverschillen voor datagebruik tussen landen. De verwachting is dat, waar deze bovengemiddeld zijn, ze op korte termijn zullen dalen richting het Europees gemiddelde. De opties die telecomaanbieders hebben om zich hiertegen te verweren, verschillen per regio en worden beïnvloed voor de overheden en toezichthouders.

Telecombedrijven zoeken samenwerking om te blijven groeien

Content en data komen samen
Door telefonie-, internet- en tv-services gebundeld aan te bieden, hopen telecomaanbieders dat hun klanten minder snel van leverancier zullen wisselen. Daarbij helpt het natuurlijk ook als zij populaire inhoud, ‘content’ (zoals live sportwedstrijden of tv-programma’s) kunnen aanbieden. Om de populairste programma’s te kunnen tonen, moeten ze echter rechten (royalty’s) betalen aan . De prijzen voor deze content zijn de laatste jaren aanzienlijk gestegen. In de VS wil telecomaanbieder AT&T dit bijvoorbeeld oplossen door kabel-tv-bedrijf en televisiestudio Time Warner over te nemen. Op deze manier haalt AT&T niet alleen de programma’s in huis, maar ook alle kabel- en betaal-tv-klanten, evenals de advertentie-inkomsten. Deze kan voor telecomaanbieders een manier zijn om hun positie te verstevigen, maar zo’n grote aankoop vraagt wel een ruime cashpositie en is alleen voor de grootste aanbieders een optie. Omgekeerd zou een kleinere telecomaanbieder met een goed netwerk een prooi kunnen zijn voor een mediabedrijf om een eigen tv-dienst op te bouwen met directe toegang tot de kijkers.

Politiek en toezichthouders: invloed op de sector
Onder de regering-Trump zijn de Amerikaanse marktautoriteiten (toezichthouders) soepeler geworden. Dit vergroot de kans op fusies en overnames op de Amerikaanse telecommarkt in het komende jaar. Ook op het gebied van investeringen, en het gebruik van persoonlijke data lijkt de houding van de toezichthouders nu meer in het voordeel van de telecombedrijven. Europese telecombedrijven staan onder strenger toezicht wat fusies en investeringen betreft. Zij kunnen hun markt dus minder vormgeven dan hun Amerikaanse tegenhangers. Nieuwe regelgeving als het wegvallen van buitenlandse roamingtarieven en regels voor de registratie van ‘gratis’ telefoons bij een abonnement als consumptief krediet zetten de inkomsten onder druk. Aan de andere kant vragen de ambitieuze plannen van de EU voor de uitrol van veel nieuwe investeringen. Kostenbeheersing zal voor Europese telecombedrijven een belangrijke factor worden zolang fusies geen steun krijgen van de regelgever.

Door het groeiende datagebruik van consumenten en nieuwe toepassingen als het zal het huidige 4G-netwerk over een aantal jaar niet snel genoeg meer zijn. Daarom zijn telecomaanbieders alvast aan het voorbereiden op de nieuwe generatie netwerksystemen, 5G. Hiervoor is veel meer hardware, en glasvezel nodig dan er nu geïnstalleerd is. Toeleveranciers aan de telecomindustrie kunnen profiteren van de toenemende vraag naar hun producten. Omdat 5G de bestaande 4G en glasvezelnetwerken als basis kan gebruiken zijn telecomaanbieders met een hoogwaardig eigen netwerk in het voordeel. De toepassingen van 5G zijn veel ruimer dan alleen voor de telecomsector. Door samen te werken met bedrijven of organisaties uit andere sectoren, zoals uit de gezondheidszorg, het transport of de industrie, kunnen telecomaanbieders 5G ook ontsluiten voor andere doelgroepen. Dat maakt de positie van telecomaanbieders met een hoogwaardig eigen netwerk en 5G-spectra sterker. De daadwerkelijke ingebruikname van 5G is echter nog een aantal jaren weg. Tot die tijd zullen deze telecombedrijven hun marktaandeel moeten verdedigen in een zeer competitieve markt.