Deelauto: Smart Fortwo

Een dominante consumententrend is die ‘van bezit naar gebruik’. Steeds minder consumenten zien bijvoorbeeld het bezit van een auto als voorwaarde voor hun mobiliteit. Autodelen is een goed voorbeeld van de deeleconomie.

gelezen
Duurzame consumentengoederen

Auto-industrie vernieuwt in hoog tempo

Cor Blankestijn
beleggingsanalist
De deeleconomie, maar ook zelfrijdende auto’s en de combinatie van ‘content’ en netwerken zijn belangrijke thema’s in de sector duurzame consumentenproducten.



Zoals we eind vorig jaar al signaleerden, zien autofabrikanten eindelijk de noodzaak ervan in dat vervuilende, met fossiele energie aangedreven auto’s zo snel mogelijk ingeruild moeten worden voor elektrische modellen. En dat deze liefst, zodra dit wettelijk mogelijk is, ook zelfrijdend zijn. Vrijwel alle autofabrikanten zijn hiermee bezig en aan de lopende band worden nieuwe modellen gepresenteerd. Maar de daarvoor benodigde miljardeninvesteringen, die ver in de toekomst pas rendement opleveren, lijken beleggers in autoaandelen af te schrikken. Net als in 2016 was in de eerste maanden van 2017 het koersrendement van de meeste aandelen uit de automobielsector negatief.

Tesla dit jaar tot nu toe grote winnaar op de beurs
Alleen Tesla, met slechts 25.000 verkochte exemplaren in het afgelopen kwartaal, zag zijn toekomstvisie beloond met een koersstijging (meer dan 35% in 2017 tot en met begin mei). Dit ondanks het feit dat het bedrijf nog steeds verlies maakt. Gemeten naar de totale beurswaarde werd Tesla zelfs een van de grootste autobedrijven ter wereld, groter dan Ford en General Motors. Het concern ligt op schema om in de toekomst nieuwe, goedkopere types in flink grotere aantallen te kunnen leveren dan nu. Tesla wordt daarvoor nu al beloond. Maar voor de financiering van toekomstige, innovatieve modellen zijn autoconcerns afhankelijk van de vrije cashflow van de auto’s die nu worden verkocht. En wat dat betreft vertrouwen wij toch meer op de grote Duitse fabrikanten als BMW en Daimler (moederbedrijf Mercedes), die beide een operationele-winstmarge hebben van ongeveer 10%.

Mediasector: fusies en overnames
Het overnamebod dat telecombedrijf AT&T eind vorig jaar uitbracht op mediaconcern Time Warner, is op het moment van schrijven van deze tekst nog steeds van kracht. Time Warner is bekend van zijn hoog aangeschreven divisies Warner Bros, CNN en HBO die  maken zoals tv-programma’s, films en series. De deal is nog niet rond, maar wij gaan er nog steeds van uit dat die doorgaat. AT&T is al kleinere onderdelen aan het afstoten om de toezichthouder gunstig te stemmen. Er komen mogelijk meer fusies en overnames in de subsector ‘media’. Goede content is namelijk een sterke troef bij het veroveren van marktaandeel op de consumentenmarkten voor telefoon- en kabelservices.

Het overnamevirus heeft de rest van de telecom- en multimediasector ook aangestoken, zo lijkt het. Elk zichzelf respecterend telecom- of mediabedrijf is fusies en overnames aan het onderzoeken om niet achter te blijven. Nieuwe mediaplatforms en verdienmodellen (zoals ‘video on demand’ van Netflix of Amazon) vervangen steeds meer het ouderwetse kijken. De inkomsten daaruit komen ook in de plaats van de inkomsten uit telefoondiensten. Walt Disney en Comcast zijn namen die worden genoemd. Alleen zou dit door hun omvang eerder een fusie worden, dan een overname van de een door de ander. Maar de kans is groot dat het bij een gerucht blijft.