Vers voedsel laten bezorgen

Medewerkers van distributiebedrijf InstaCart in Los Angeles (Californië, VS) maken de online bestellingen van natuurvoedingswinkel Whole Foods Market klaar voor bezorging.

gelezen
Dagelijkse consumentengoederen

Focus op aandeelhouderswaarde helpt sectorindex omhoog

Cor Blankestijn
beleggingsanalist
De afgelopen jaren konden ondernemingen in deze sector vrijwel alleen groeien via online verkopen. Maar de fusie- en overnamepogingen nemen weer toe.



Fusies en overnames onverwacht ook thema in voedingssector
Zoals verwacht, zijn de gemiddelde waarderingen (zoals koers-winstverhoudingen) van bedrijven in de sector dagelijkse consumentengoederen verder gestegen in 2017. Van sommige aandelen staat de waardering zelfs op een historisch hoogtepunt. Dit lijkt opmerkelijk, omdat de afgelopen jaren de groei van zowel de omzetten als de winsten minimaal was (op vergelijkbare basis). De koersstijgingen komen dan ook door andere factoren: een grotere risicobereidheid van beleggers en het inspelen op mogelijke en reële overnamepogingen.

Unilever weet koerswinst vast te houden
De stijging van de gemiddelde aandelenkoersen in de subsector voedingsmiddelen dit jaar was mede te danken aan het overnamebod van het Amerikaanse Kraft Heinz op het Brits-Nederlandse Unilever. De koers van Unilever steeg daardoor fors, maar de directie gaf direct na het bod al aan dat het geen interesse had om overgenomen te worden. Unilever liet weten dat het ook op eigen kracht het rendement wel kon ophogen en kwam binnen een maand met een strategie-update. Het concern gaat versneld onderdelen afsplitsten, minder goed renderende merken verkopen, flink besparen op reclame- en marketingkosten en zich ‘scherper’ financieren. Beleggers geven Unilever het voordeel van de twijfel en de koers blijft goed op niveau sinds de strategie-update. Ook vrijwel alle concurrenten richten zich daardoor met extra energie op winstvergroting. Gevolg: de eerder dit jaar op de beurs achterblijvende subsector dagelijkse consumptiegoederen is de gemiddelde aandelenmarkt (de wereldindex) gaan verslaan (‘outperformen’).

Nieuwe ‘lokale’ cosmeticamerken Azië groeien sterker dan multinationals
Alleen met het juiste prijs- en marketingbeleid en met producten van superieure kwaliteit kunnen multinationals hun dominante marktaandeel behouden. Bedrijven als Nestlé, Procter & Gamble, Unilever, Henkel en L’Oréal hebben een goede naam. Veel van hun producten zullen voorlopig wel ‘top of mind’ blijven bij de consument. Voor deze grote spelers lijkt bezuinigen op reclame- en marketinguitgaven daarom een makkelijke manier om kosten te besparen. Toch kan dit ook tegen ze werken. Veel reclame maken, zorgt voor sterk blijvende merken met de kracht om prijzen te verhogen. De genoemde multinationals hebben aangegeven dat zij miljarden gaan bezuinigen op reclame- en marketinguitgaven om de winstmarges te laten stijgen. Maar producten die minder onder de aandacht worden gebracht met reclame, lopen volgens ons het risico na verloop van tijd uit de gedachten van consumenten te verdwijnen - en daar profiteren de concurrerende lokale producenten van. Zeker als deze niet beursgenoteerd zijn en dus niet bang hoeven te zijn voor activistische aandeelhouders.

Minder suiker, gezonder leven
Het thema gezondheid is nog belangrijker geworden. Begin maart verraste de Coca-Cola Company vriend en vijand met de mededeling dat zij in Nederland voortaan alleen nog maar de suikervrije versie van de frisdrank Sprite gaat verkopen. Ook de andere dranken van het concern worden geleidelijk suikervrij of suikerarm. Unilever volgde met de mededeling dat zijn populaire frisdrank Lipton Ice alleen nog maar in een suikerarme versie wordt gemaakt. We brengen de trend van gezonder eten en drinken al sinds 2009 regelmatig ter sprake in onze publicaties. Concerns als Pepsi, Coca-Cola, Unilever en Danone beseffen dat consumenten steeds meer rekening houden met hun gezondheid, al dan niet ingegeven door het advies van de arts of voedingsconsulent. Toch hebben de koersen van deze bedrijven dit jaar nog geen outperformance laten zien, hun rendementen blijven rond die van de gemiddelde markt hangen.